kuchnia zimowa w lutym
Artykuły O Kuchni Porady kulinarne

Co jeść w lutym? – zimowa kuchnia

Co jeść w lutym? Oto jest pytanie! Zimowa kuchnia w lutym zaprasza wszystkich zmarzniętych na rozgrzewające dania warzywne 🙂 Bazujemy na warzywach, które w zimie jeszcze rosną oraz na tych z przechowalni. W tym wpisie wymieniam najważniejsze z nich.

W lutym na dworze jest mroźno, a pola przykrywa śnieg. Niestety jeszcze daleko do nowalijek. Jednak to nie oznacza, że w lutym nic nie rośnie! Nadal w ogródkach można spotkać zimowe warzywa: jarmuż, brukselkę, a nawet zimowe odmiany pora. Mróz sprawia, że są smaczniejsze 🙂 Kalendarz sezonowości warzyw i owoców w Polsce również nie zostawia nas z pustymi rękami, jeśli chodzi o to, co włożyć do garnka.

Zimowa kuchnia w lutym stawia na odporność!

W lutym nadal bazujemy głównie na produktach, które zimują w przechowalniach od jesieni. Dotyczy to zarówno owoców, jak i warzyw. Jeśli tęsknimy za świeżymi warzywami, to warto skupić się w tym miesiącu na kiełkach oraz sałatach, na przykład roszponce czy cykorii.

Musimy też pamiętać o tym, że luty jest miesiącem, w którym w Polsce jest szczyt zachorowań na grypę. Dlatego szczególnie mocno musimy położyć nacisk na żywność, która wzmacnia odporność. Ich bazą będą bez wątpienia kiszonki, ale też warzywa i owoce bogate w witaminę C.

Na początku miesiąca rozpisać sobie listę obiadów rozgrzewających, które będą odżywiać nas i wspierać w walce z infekcjami. Im mniej w nich warzyw i owoców z importu, tym zdrowiej. Gotując sezonowo nie jestem radykalna: nie unikam całkowicie produktów z importu (np. używam stale cytryn). Moim celem jest prowadzić kuchnię, w której produkty sezonowe są bazą, a wszystko inne jest dodatkiem. Według mnie radykalizm nie jest dobrym rozwiązaniem, tylko właśnie takie ustalenie priorytetów kulinarnych. Dzięki takiemu podejściu możemy stopniowo poprawiać jakość naszej kuchni, nie robiąc w niej wielkiej rewolucji.

Warzywa i owoce sezonowe w lutym:

  • jarmuż
  • brukselka
  • czosnek
  • cebula
  • por
  • pietruszka
  • marchew
  • seler
  • kapusta
  • topinambur
  • burak ćwikłowy
  • brukiew
  • pasternak
  • ziemniaki

Sałaty:

  • roszponka, cykoria, endywia, rukola

Owoce:

  • jabłka i gruszki, orzechy włoskie i laskowe

Kalendarz smaków

W tym roku komponuję przepisy według kalendarza sezonowości warzyw i owoców. Wszystkie przepisy grupuję miesiącami, by ułatwić Wam i sobie odpowiednie przepisy do najzdrowszych produktów w danym okresie roku. Mój cykl nazwałam “KALENDARZ SMAKÓW” (więcej o tym pomyśle przeczytasz tutaj).

W każdym tygodniu miesiąca wybieramy wspólnie jedno warzywo, które jest bazą do przepisów w nadchodzącym tygodniu. W tym pierwszym tygodniu lutego proponuję brukselkę – to dlatego, że była ona typowana przez Was już w styczniu, ale się nie zmieściła.

Chciałabym Was również zachęcić do tego, byście stworzyli sobie takie miejsce, w którym będziecie segregować przepisy miesiącami i razem ze mną gotowali w zgodzie z sezonowością warzyw i owoców 🙂 Jeśli chcesz, możesz podzielić się swoimi przepisami lub zdjęciami potraw z innymi. W tym celu umieść zdjęcie na Instagramie lub na Facebooku, dodaj hasztag: #kalendarzsmaków i oznacz mój profil (wiszniowka), bym mogła to zobaczyć 🙂

Mamy za sobą już pierwszy miesiąc w naszym Kalendarzu Smaków. W tym artykule dowiesz się, co warto jeść w styczniu. Teraz rozpoczynamy przysmaki lutego! Mam nadzieję, że będziesz zaglądać tutaj, na bloga i gotować w lutym razem ze mną 🙂

Szukasz prostych i zdrowych przepisów?

Dobrze trafiłaś! Zapisz się do mojego newslettera, a będę Ci przesyłać najciekawsze przepisy na szybkie i pożywne dania.

Pobierz bezpłatny PDF z przepisami na słodkości bezglutenowe