obiadki niejadka
Artykuły Karmienie Dzieci O Dzieciach

Obiadki dla niejadka. Jak nakarmić dziecko, które nie chce jeść

Kiedy małe dziecko odmawia jedzenia, rodzice rozpoczynają poszukiwania przepisów na obiadki dla niejadka. W cenie są zwłaszcza dania – pewniaki, na które maluch spojrzy łaskawym okiem. Ja chcę Wam dziś podpowiedzieć, skąd bierze się problem niechęci do jedzenia u dzieci i co oprócz fajnych przepisów warto zrobić, by zachęcić dziecko do jedzenia. Sprawdzone przepisy też tu znajdziecie 🙂

Znasz to? Gotujesz od rana dla dziecka pyszną zupkę, a w zanadrzu wspaniały bukiet warzyw na drugie danie, który układasz fantazyjnie na małym talerzyku. Jednak gdy przychodzi pora obiadu, dziecko z obrzydzeniem na twarzy i zaciśniętymi ustami kategorycznie odmawia choćby spróbowania tego, co tak starannie przygotowywałaś. Czujesz, że dopada Cię frustracja i bezradność. Zastanawiasz się, czy zmusić dziecko do jedzenia siłą, prośbą czy groźbą? W poczuciu rozpaczy przeszukujesz internet w poszukiwaniu tych jedynych, skutecznych i działających przepisów, które sprawią, że dziecko z uśmiechem sięgnie po swój talerzyk i zje obiadek do ostatniego okruszka.

Jeśli odnajdujesz się w tym opisie, to mam dla Ciebie wiadomość: to bardzo częsty problem w rodzinach z małymi dziećmi. Nie denerwuj się, weź głęboki oddech i opracuj plan działania, którego przepisy są naprawdę mało istotnym elementem.

Neofobia żywieniowa u dzieci

Upraszczając definicję neofobii żywieniowej można powiedzieć, że jest to lęk przed nieznanym. Jest to stan, w którym dziecko nie chce jeść różnorodnie, a ogranicza się tylko do kilku dobrze znanych mu produktów. Neofobia występuje naturalnie u dzieci w okresie około 2-5 roku życia. Jeśli więc dziecko dotychczas jadło różnorodnie, a nagle to się zmienia i zaczyna skupiać się tylko na kilku ulubionych daniach, to jest duże prawdopodobieństwo, że właśnie mierzycie się z takim naturalnym okresem niechęci do jedzenia.

Oczywiście trzeba sytuację mieć pod kontrolą i wszelkie niepokojące objawy, takie jak np, utrata wagi należy konsultować z lekarzem. Warto jednak wiedzieć, że takie sytuacje się zdarzają i są wpisane w naturalny rozwój dziecka. W dziecku w tym okresie odzywa się “wbudowany mechanizm ochronny”, który dawniej chronił człowieka przed zjedzeniem nieznanych produktów, które mogłyby okazać się dla niego niebezpieczne. W pierwszej kolejności więc warto upewnić się, czy mamy do czynienia z tym właśnie zjawiskiem u naszego dziecka, czy może jest to głębsze zaburzenie. Temat ten warto skonsultować z pediatrą oraz terapeutą karmienia.

Bezpieczny obiad dla niejadka

Skoro niechęć do jedzenia bierze się z lęku przed nieznanym, warto więc pomóc dziecku ten lęk oswoić. Nie będzie zatem dobrym pomysłem, gdy nagle wrzucimy mu na talerz zupełnie nie znane mu warzywa lub podamy danie, którego dziecko nigdy wcześniej nie widziało. Do problemu trzeba podejść sprytnie i strategicznie: podajemy dziecku danie, które dobrze zna, w towarzystwie niewielkiej ilości czegoś nowego. Musimy dać mu szansę na to, by nowy produkt został poznany, zaakceptowany i “oswojony”. Na to trzeba czasu, ale warto próbować! O tym, jak proponować dziecku nowości pisałam więcej w artykule Co zrobić, gdy dziecko nie chce jeść warzyw, poza jednym ulubionym.

Co zjadł niejadek, zanim dostał obiadek?

Tutaj dotknę chyba najbardziej prozaicznego powodu, dla którego dziecko może odmawiać zjedzenia obiadu. W jego codziennym menu może być po prostu zbyt wiele przekąsek, a przerwy między posiłkami są zbyt krótkie. Nieustanne podkarmianie to pułapka, w którą łatwo wpaść, gdy dziecko ma tendencję do bycia niejadkiem: chcemy wykorzystać każdą nadarzającą się okazję, by dziecku coś podać do jedzenia. W efekcie jednak takie podkarmianie między posiłkami sprawia, że dziecko nie czuje głodu i po prostu nie ma apetytu w porze obiadowej.

Warto więc zacząć pracę nad jedzeniem u dziecka od wzięcia pod lupę każdego kęsa jedzenia, które otrzymuje. Zacznij spisywać wszystko, co dziecko je i wtedy zobaczysz, czy faktycznie zasługuje ono na miano “niejadka”. Taką listę polecam później skonsultować z pediatrą czy dietetykiem – specjalistą, który ma wiedzę, ile dziecko w danym wieku powinno jeść. Inaczej przecież przedstawia się zapotrzebowanie żywieniowe dla 4 latka, inaczej dla 6 latka, a jeszcze inaczej dla 10 latka. Każdy wiek rządzi się swoimi prawami i każde dziecko ma swój rytm rozwoju.

obiadki dla niejadka

Obiadki dla niejadka – przepisy

Na moim blogu znajdziecie sporo prostych przepisów na dania przyjazne dzieciom. Jeśli więc szukasz inspiracji do tego, co ugotować maluchowi na obiad, zapraszam Cię do eksplorowania przepisów 🙂 Poniżej zebrałam kilka z nich, które mogą być dla Ciebie przydatne:

obiad dla niejadka - kolorowe kopytka

Kolorowe kopytka z warzywami

Przepis na kopytka, które z powodu dodatku warzyw nabierają różnych kolorów! Dzieci uwielbiają takie barwne dania. Dodatkowo, jeśli podasz je na wesołym talerzyku, w towarzystwie oryginalnych sztućców, to na pewno będzie dużo bardziej zachęcające. Takie kreatywne zestawy naczyń znajdziesz w sklepach z akcesoriami dla dzieci, np. tutaj.

nuggetsy z kurczaka

Nuggetsy z piekarnika

To sprawdzony przepis na danie z mięsem w roli głównej. Nuggetsy z mojego przepisu są pieczone w piekarniku, a nie smażone, więc są lekkie i odpowiednie dla dzieci.

spaghetti bez mięsa

Spaghetti w warzywnym sosie

Ten sos do makaronu pozwala przemycić kilka warzyw w ulubionej przez dzieci formie. Spaghetti w sosie pomidorowym to danie raczej lubiane i akceptowane przez dzieci. Dlatego robiąc obiad dla dziecka, które np. tylko lubi takie spaghetti, można dodawać do sosu różne warzywa. Przepis jest prosty, a sos naprawdę smaczny 🙂

pulpety z indyka z warzywami

Lekkie pulpety z indyka z warzywami

Te pulpety możesz również wzbogacić o tarte warzywa, takie jak marchewka, cukinia czy koperek. Możesz użyć warzyw podanych w przepisie, lub wybrać inne. Możesz również eksperymentować z dodatkami: raz podać pulpety z ryżem, innym razem z makaronem.

zapiekanka z ryżem

Zapiekanka z ryżem i pomidorami

Ta zapiekanka to danie jednogarnkowe, które będzie smakowało dzieciom lubiącym zupę pomidorową z ryżem. W smaku bardzo podobna, a jednak nie jest zupą 🙂 To pomysł na “bezpieczne” danie w nieco innej formie.

Szukasz prostych i zdrowych przepisów?

Dobrze trafiłaś! Zapisz się do mojego newslettera, a będę Ci przesyłać najciekawsze przepisy na szybkie i pożywne dania.

Pobierz bezpłatny PDF z przepisami na słodkości bezglutenowe