warzywa zimowe
Artykuły O Kuchni Porady kulinarne

Jakie warzywa jeść zimą? – Podsumowanie

Warzywa zimowe są motywem przewodnim na moim blogu od początku roku. W tym wpisie chciałabym podsumować informacje o tym, po które warzywa warto sięgać zimą i przy okazji zebrać w jednym miejscu przepisy, które pozwolą Wam odkryć ich walory smakowe.

Od początku roku na moim blogu prowadzę akcję “Kalendarz smaków”, która ma na celu zachęcić Was do gotowania i odżywiania się zgodnie z sezonowością warzyw i owoców w Polsce. Chcę Was i siebie nieustannie przekonywać o tym, że polskie warzywa i owoce mają w sobie bogactwo smaków i gwarantują różnorodność w kuchni. Egzotyczne produkty, które są dostępne zimą w sklepach muszą pokonać do naszej kuchni wiele kilometrów, więc musiały zostać odpowiednio zabezpieczone środkami konserwującymi. Poza tym stała dostępność większości warzyw i owoców w sklepach sprawia, ża zaczynamy jeść monotonnie, sięgając ciągle po te same produkty.

Akcją “Kalendarz Smaków” chcę udowodnić, że możemy cieszyć się pysznymi, zdrowymi daniami, pełnymi różnorodności smaków i kolorów, bazując na rodzimych warzywach i owocach, na które właśnie jest sezon.

Owoce i warzywa sezonowe w zimie

Sezonowość nie oznacza tylko tego, że jemy owoce i warzywa, które właśnie zbieramy z pól. Jeśli tak by to wyglądało, wówczas faktycznie w zimie nie mielibyśmy zbyt dużego wyboru (choć są przecież warzywa, które rosną nawet pod śniegiem, a i mróz im nie straszny). Sezonowość w kuchni zimą to odżywianie się świeżymi warzywami i owocami, które zostały zebrane jesienią, a następnie odpowiednio przechowane. To również sięganie po warzywa przetworzone, na przykład w formie kiszonej, zamarynowanej czy mrożonej.

Jakie warzywa jeść zimą?

Zima w Polsce trwa w okresie od 22 grudnia do 21 marca. Jest to czas, kiedy na naszych polach nie ma praktycznie żadnych upraw. Natomiast w warzywniakach w zimie mamy warzyw i owoców do wyboru, do koloru! Dostaniemy bez problemu młodą kapustę, kalarepę, arbuzy, truskawki, maliny i inne letnie przysmaki. Nie są to bynajmniej produkty, które wyrosły w Polsce. Musiały pokonać do nas długą drogę. Jeśli zależy nam na tym, by żywić się głównie produktami od lokalnych dostawców, warto zapamiętać, co należy do warzyw sezonowych w Polsce. Są to przede wszystkim warzywa kapustne, korzeniowe i bulwiaste, ale nie tylko. Oto lista najpopularniejszych polskich warzyw sezonowych w zimie:

warzywa sezonowe styczen

KAPUSTA BIAŁA I CZERWONA

Kapusta to bardzo wartościowe warzywo, które w starożytności uznawane było za roślinę leczniczą. Zawiera wiele cennych witamin, w tym witaminę C. Szczególnie cenna jest kapusta czerwona, która zawiera sporo przeciwutleniaczy. Kapusta to warzywo krzyżowe, posiada właściwości przeciwnowotworowe i przeciwzapalne. Jest mnóstwo powodów, dla których warto jeść kapustę, zwłaszcza w wersji surowej. Poniżej przedstawiam kilka przepisów z kapustą w roli głównej:

Kolorowe łazanki

Pęczak z kapustą

Lekki bigos wegetariański

Tortille z falafelem i surówką z czerwonej kapusty

BRUKSELKA

Brukselka to warzywo, które zimy się nie boi! Rośnie nawet pod śniegiem, a mróz tylko dodaje jej smaczku. Brukselka to naprawdę uproszczona nazwa nazywa kapusty brukselskiej, która pochodzi z Belgii. Powstała w wyniku skrzyżowania kapusty białej i jarmużu. Brukselka posiada wiele odżywczych właściwości, więc warto po nią sięgać zwłaszcza zimą. Oto moje ulubione przepisy z brukselką:

Brukselka kiszona

Brukselka pieczona

Kopytka z brukselką

Łazanki z brukselką

JARMUŻ

Jarmuż to warzywo z rodziny kapustnych, o którym nie można zapominać zimą. To nasz polski “super food”, bogaty w składniki odżywcze i witaminy. Jarmuż m.in. wspiera odporność, wspomaga procesy oczyszczające organizmu, a także wzmacnia układ sercowo-naczyniowy. To tylko niektóre z jego super mocy 🙂 Warto włączyć jarmuż do swojej zimowej diety. Oto wybrane przepisy z jarmużem:

Zimowa zupa z jarmużem

Koktajl z jarmużu i jabłek

Koktajl z jarmużu i ananasa

ZIEMNIAK

Na ziemniaki jest sezon cały rok. To warzywo towarzyszy nam powszechnie i na co dzień i stanowi tło do innych warzyw, a zdecydowanie zasługuje na to, by być bardziej doceniane. Ziemniaki obfitują m.in. w magnez i potas, a także w witaminę C. Oto moje wybrane przepisy z ziemniakami:

Pieczone ziemniaczki z sosem Tzatziki

Zapiekanka z ziemniaków i kurczaka

Ziemniaki Hasselback

Zapiekanka warzywna z parmezanem

Pizza z ziemniakami

SELER KORZENIOWY

W starożytności był tak cenny, że obdarowywano nim zwycięzców olimpiad. Dziś już niedoceniany, ale nadal posiada moc składników odżywczych: zawiera wapń, fosfor, magnez i żelazo, a także witaminy z grupy B, A, E i C – tej ostatniej ma dwa razy więcej, niż cytrusy. Dlatego tak wartościowe są surówki z selerem. Poniżej kilka selerowych przepisów:

Sałatka z selerem i cykorią

Puree z selera

Wege pasztet z selera

Udziec z indyka duszony z warzywami

BURAK

O właściwościach odżywczych buraka można pisać wiele. To bardzo tanie warzywo, dlatego warto zaprzyjaźnić się z nim na stałe, nie tylko od święta. Buraki pozytywnie wpływają na poprawę odporności, działają pozytywnie na układ krwionośny i obniżają poziom złego cholesterolu we krwi. Buraki zawierają betaninę – barwnik o właściwościach przeciwzapalnych. Bardzo cennym napojem jest zakwas buraczany. Przeczytacie więcej o nim w poniższym przepisie:

Zakwas buraczany

Sałatka z gotowanych buraków

Pizza z burakiem

Czekoladowe ciasto z buraka

FASOLA

Fasola to “wegańskie mięso” – zawiera w sobie duże ilości białka roślinnego, niezbędnego w diecie nie tylko u wegetarian. Oprócz białka w fasoli znajdują się: błonnik, potas, fosfor i wapń. Niestety posiada też właściwości wzdymające, ale odpowiednie jej przygotowanie pozwala zminimalizować ten efekt. Oto kilka przepisów z fasolą w roli głównej:

Lekka zupa fasolowa

Pieczona fasola z kapustą kiszoną i jabłkiem

Burgery z czerwonej fasoli

Pulpety z fasoli w sosie pomidorowym

PIETRUSZKA KORZEŃ

W Polsce mamy dwa główne rodzaje pietruszki: naciową, z której pozyskuje się natkę oraz korzeniową. Pietruszka korzeniowa ląduje najczęściej w zupie i nie cieszy się zainteresowaniem, a tymczasem to taka warzywna “cicha woda”! 🙂 Można w niej znaleźć wiele ciekawych składników, m.in. śladowe ilości olejków eterycznych, które uchodzą za substancje narkotyczne. Wywar z korzenia pietruszki ma zastosowanie w medycynie naturalnej. Działa moczopędnie i łagodzi stany zapalne skóry. Oto moje wybrane przepisy z dodatkiem korzenia pietruszki:

Wegańskie flaczki z boczniaków

Staropolska zupa grzybowa

Rosół z lanymi kluseczkami

PIECZARKI

Pieczarki to grzyby, które występują naturalnie w przyrodzie, ale w sklepach mamy dostęp przede wszystkim do pieczarek hodowlanych. Zawierają m.in. witaminy z grupy B, mają działanie antybakteryjne i przeciwnowotworowe, a także obniżają cholesterol. Pieczarki są mało kaloryczne i można je jeść również na surowo. Poniżej znajdziecie kilka pysznych przepisów z pieczarkami:

Gulasz warzywny z mascarpone

Gołąbki z pieczarkami

Omlet z warzywami

Naleśniki z pieczarkami zapiekane w beszamelu

Pozostałe warzywa zimowe:

Por, cebula, czosnek, sałaty zimowe (cykoria, roszponka), topinambur

Jakie owoce jeść zimą?

Polskie owoce dostępne w zimie to jabłka i gruszki, a także orzechy włoskie i laskowe. To są owoce świeże, na szczęście mamy też dostępne inne owoce w wersji mrożonej oraz w przetworach: sokach i dżemach. Warto sięgać zimą zwłaszcza po sok z malin czy z czarnej porzeczki, ponieważ soki te wzmacniają odporność i wspierają organizm w walce z wirusami. Bezcenne będą również jagody leśne ze słoiczka, które mogą być dodatkiem do śniadań (np. owsianki) oraz deserów.

Szukasz prostych i zdrowych przepisów?

Dobrze trafiłaś! Zapisz się do mojego newslettera, a będę Ci przesyłać najciekawsze przepisy na szybkie i pożywne dania.

Pobierz bezpłatny PDF z przepisami na słodkości bezglutenowe